General

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ

Ο Μάριος Χατζόπουλος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1968. Σπούδασε Φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο της Κρήτης και έλαβε μεταπτυχιακό τίτλο ειδίκευσης στην Πολιτική Επιστήμη από τη σχολή Νομικών, Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών του Πανεπιστημίου της Αθήνας. Με υποτροφία του Ιδρύματος Ωνάση, πραγματοποίησε διδακτορικές σπουδές στην Ιστορική Κοινωνιολογία στο London School of Economics and Political Science υπό την εποπτεία του καθηγητή Anthony D. Smith. Το 2005 του απονεμήθηκε ο τίτλος του Διδάκτορα Φιλοσοφίας (Ph.D.) του Πανεπιστημίου του Λονδίνου καθώς και το πρώτο βραβείο της London Hellenic Society για το καλύτερο επιστημονικό δοκίμιο μεταπτυχιακού επιπέδου όλων των βρετανικών πανεπιστημίων πάνω στην ελληνική ιστορία ή γλώσσα.

Δίδαξε νεότερη ελληνική και ευρωπαϊκή ιστορία στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου (2006-2007) και εργάσθηκε σαν ερευνητής στο Ινστιτούτο Νεοελληνικών Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών (2007-2015). Τον Ιούνιο του 2015 εντάχθηκε στο ερευνητικό δυναμικό του Κέντρου Έρευνας Νεότερης Ιστορίας του Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης & Ιστορίας του Παντείου Πανεπιστημίου.

Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα εστιάζονται στη σχέση προφητισμού και πολιτικού ριζοσπαστισμού στην πρώιμη νεότερη Ευρώπη, στη νεότερη ελληνική και οθωμανική ιστορία, στα εθνικά κινήματα και τις διαδικασίες εθνογένεσης στη νοτιοανατολική Ευρώπη και, τέλος, στις σχέσεις θρησκευτικών και εθνικών ιδεών στην Ελλάδα του 19ου και του πρώιμου 20ου αιώνα.

 

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

  • “Prophetic Structures of the Ottoman-ruled Orthodox Community in a Comparative Perspective: Some Preliminary Observations”, Paschalis M. Kitromilides & Sophia Matthaiou (eds), Greek-Serbian Relations (18th – 19th centuries), Αθήνα: IHR/NHRF (υπόέκδοση).
  • «(Από)Τηγανίζοντας ψάρια στο Μπαλουκλί. Διάλογος για ένα θρύλο», Στέφανος Κακλαμάνης, Αλέξης Καλοκαιρινός & Δημήτρης Πολυχρονάκης (επιμ.), Λόγος και χρόνος στη νεοελληνική γραμματεία (18ος -19ος αιώνας). Πρακτικά συνεδρίου προς τιμήν του Αλέξη Πολίτη, Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης 2015, 583-597.
  • Διακυμάνσεις του νεοελληνικού πολιτικού στοχασμού. Από τον 19ο στον 20ο αιώνα, Πασχάλης Κιτρομηλίδης & Μάριος Χατζόπουλος (επιμέλεια – εισαγωγή), Αθήνα: IIΕ/ΕΙΕ (Τετράδια Εργασίας 35) 2014.
  • «Μεσσιανισμός και Μοναρχία. Σχετικά με τους όρους νομιμοποίησης της δυναστικής εξουσίας στην Ελλάδα τον ύστερο 19ο αιώνα», Πασχάλης Κιτρομηλίδης & Μάριος Χατζόπουλος (επιμ.–εισαγ.), Διακυμάνσεις του νεοελληνικού πολιτικού στοχασμού. Από τον 19ο στον 20ο αιώνα, Αθήνα: IIΕ/ΕΙΕ (Τετράδια Εργασίας 35) 2014, 13-45.
  • “Receiving Byzantium in Early Modern Greece (1820s – 1840s)”, Olivier Delouis, Anne Gouderc & Petre Guran (eds), Héritages de Byzance en Europe du Sud-Est à l’ époque moderne et contemporaine (Mondes Méditerranéens et Balkaniques 4), Αθήνα: École Française d’Athènes 2013, 217-227.
  • «Οι Ίβηρες στην ελληνική εσχατολογική σκέψη. Σχόλια σε ένα κείμενο του Αστέριου Αργυρίου», proceedings of the international conference “Greece –European Identity –Georgia” (Tbilisi, Georgia 27-29 June 2012), Phasis: Greek and Roman Studies 15-16 (2012-2013), 305-324.
  • “Oracular Prophecy and the Politics of Toppling Ottoman Rule in South-East Europe”, The Historical Review / La Revue Historique VIII (2011), 95-116.
  • From Resurrection to Insurrection: ‘sacred’ myths, motifs, and symbols in the Greek War of Independence”, Roderick Beaton & David Ricks (επιμ.), The Making of Modern Greece: Nationalism, Romanticism and the Uses of the Past (1797-1896), Άλντερσοτ: Ashgate, 2009, 81-93.
  • «‘Ομόνοιακαι Εκδίκησηστη σκέψη του Βενιαμίν Λεσβίου», Πρακτικά Πανελληνίου Επιστημονικού Συνεδρίου «Νεοελληνικός Διαφωτισμός. Η περίπτωση του Βενιαμίν Λέσβιου» (Πλωμάρι Λέσβου, 19-20 Ιουνίου 2009), Αγία Σιών 4 (2009), 200-214.
  • «Έθνος και εθνικισμός. Συνοπτική επισκόπηση ενός σύγχρονου επιστημονικού διαλόγου», Ελληνική Επιθεώρηση Πολιτικής Επιστήμης 19 (2002), 109-127.

 

ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ

logo1logo2logo3logo4logo1