Κέντρο Έρευνας Νεότερης Ιστορίας - Research Centre for Modern History

Ιστορικό ντοκιμαντέρ

Ιστορικό ντοκιμαντέρ με τίτλο

Will God understand me if I speak to him in English?

 
 

Συντελεστές: John Nikolakopoulos, σκηνοθέτης - Κώστας Κατσάπης, ιστορικός.

Εταιρεία παραγωγής: Ikonfilm, 69 Mill Hill Rd, Bondi Junction NWS 2022, Sydney Australia (www.ikonfilm.com.au).

 

Το ντοκιμαντέρ επιχειρεί να διερευνήσει τον τρόπο με τον οποίον δομείται η προσωπικότητα, αλλά και οργανώνεται η κοινωνική ζωή των παιδιών Ελλήνων μεταναστών στην Αυστραλία, και πιο συγκεκριμένα στην πόλη Sydney της Πολιτείας του New South Wales. Το βασικό σημείο εστίασης (focus) αποτελεί η διπλή πρόκληση που βιώνουν, η διατήρηση δηλαδή της «ελληνικότητας» και παράλληλα η ομαλή ένταξή τους στο νέο πολυπολιτισμικό περιβάλλον της αυστραλιανής κοινωνίας.

 

Το ντοκιμαντέρ πρόκειται να εστιάσει στα παρακάτω θέματα:

1) Η ανατροφή των παιδιών, η ηθική τους «θωράκιση» απέναντι στις σειρήνες της δυτικής ζωής του ευδαιμονισμού.

2)   Η σχέση τους με την οικογένεια (γονείς, παππούδες κλπ).

3)  Η έννοια της διευρυμένης οικογένειας. Η λειτουργία στην Ελλάδα του ’50 και η μεταφορά της στο περιβάλλον υποδοχής.

4)  Η εκπαίδευση των παιδιών. Το σχολικό περιβάλλον και οι δυσκολίες του. Η δυσκολία στην κατάκτηση της αγγλικής γλώσσας.

5)  Οι σχέσεις των παιδιών- νέων με συνομήλικους άλλων εθνικών κοινοτήτων.

6)   Η σχέση με την Εκκλησία. Οι απαιτήσεις της, η επιρροή των κληρικών στους γονείς, η ένταξη σε κατηχητικά σχολεία (Sunday Schools), το χάσμα με την ηθική της αυστραλιανής κοινωνίας.

7)  Οι σχέσεις με το άλλο φύλο. Ερωτικές επαφές εκτός του γάμου, προσδοκίες γονέων, ερωτικές σχέσεις και γάμοι με άτομα από διαφορετικές εθνικές κοινότητες, η  αντιμετώπιση της ομοφυλοφιλίας στην ελληνική κοινότητα.

8) Η τήρηση των απαιτήσεων της εθνικής κοινότητας. Η χρήση της αγγλικής ως κύριας γλώσσας, ο εκκλησιασμός και η συχνότητά του, η συμμετοχή σε εκδηλώσεις της Εκκλησίας ή της Ελληνικής Κοινότητας (παρελάσεις κλπ).

9) Κοινωνικές προϋποθέσεις της ψυχικής νόσου στα νεαρά άτομα. Κατάθλιψη, σχιζοφρένεια και άλλες εκδηλώσεις της. Η αντιμετώπιση της νόσου από το οικογενειακό και κοινωνικό περιβάλλον.

Συνεργαζόμενες Έρευνες

1. «Τα σχολικά αναγνωστικά του 19ου αιώνα, 1836-1901»: Κώστας Αγγελάκος, Επίκουρος Καθηγητής του Ιονίου Πανεπιστημίου.

 

Σε συνεργασία με την καθηγήτρια Χριστίνα Κουλούρη ο Κ. Αγγελάκος, στη διάρκεια της εκπαιδευτικής του άδειας το χειμερινό εξάμηνο 2013-2014, θα μελετήσει τα αναγνωστικά που χρησιμοποιήθηκαν στην ελληνική εκπαίδευση  κατά το 19ο αιώνα (1836-1901).

 

Αναλυτικότερα θα μελετηθεί:

  1. Το ιστορικό και πολιτικό πλαίσιο στο οποίο λειτουργούσε το εκπαιδευτικό σύστημα.
  2. Η εκπαιδευτική πολιτική σε άμεση συσχέτιση με τις επιστημονικές και κοινωνικές εξελίξεις της περιόδου αυτής.
  3. Ο τρόπος επιλογής, η ταυτότητα και η διδακτική αξιοποίηση των αναγνωστικών στο πλαίσιο του υπαρκτού σχολικού περιβάλλοντος.
  4. Ο παιδαγωγικός και ιδεολογικός χαρακτήρας των αναγνωστικών αυτών στο ευρύτερο πλαίσιο της ενοποιητικής λειτουργίας της εκπαίδευσης στη διαδικασία συγκρότησης του ελληνικού εθνικού κράτους.

Η μελέτη του αρχειακού υλικού θα περιλαμβάνει:

  1. Κριτική Ανάλυση των επίσημων θεσμικών κειμένων (Νόμοι, Διατάγματα, Εγκύκλιοι κλπ.) για τα αναγνωστικά της περιόδου.
  2. Κριτική Ανάλυση της μορφής και του περιεχομένου των σχολικών εγχειριδίων.
  3. Μελέτη της βιβλιογραφίας και αρθρογραφίας (επιστημονικής και δημοσιογραφικής) για τα σχολικά αναγνωστικά του 19ου αιώνα.

 

Βιογραφικό

O Kώστας Αγγελάκος είναι Διδάκτωρ Παιδαγωγικής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Από το Φεβρουάριο του 2000 έως τον Ιανουάριο του 2003 υπηρέτησε ως πάρεδρος στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Από το Φεβρουάριο του 2003 υπηρετεί στο Τμήμα Ιστορίας του Ιονίου Πανεπιστημίου αρχικά ως Λέκτορας και σήμερα  ως  Επίκουρος καθηγητής Παιδαγωγικών.

Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα είναι:

Α.ΘΕΜΑΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ

Β. ΘΕΜΑΤΑ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Γ. ΘΕΜΑΤΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΕ ΚΥΡΙΟ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ

Είναι συγγραφέας και επιμελητής σχολικών εγχειριδίων και άλλων παιδαγωγικών εκδόσεων, έχει δημοσιεύσει άρθρα σε ελληνικά και ξένα παιδαγωγικά περιοδικά, ενώ από το 2007 είναι διευθυντής του περιοδικού ΝΕΑ ΠΑΙΔΕΙΑ.